trouwcomponist logo

De Bruiloftsmars: dit verhaal schuilt erachter

Gezien vanuit het perspectief van een muziektechnoloog en componist
Maarten te Paske

21 mei 2023

Wie ‘de Bruiloftsmars’ zegt, hoort meteen het herkenbare trompetgeschal die de eerste tonen spelen van dit zeer beroemde, geliefde stuk. Echter had Felix Mendelssohn Bartholdy, de componist, hoogstwaarschijnlijk in 1842 niet voorzien dat dit stuk nu nog steeds op veel bruiloften wordt gespeeld.

Geschiedenis

Mendelssohn schreef het muziekstuk namelijk voor een toneelstuk van William Shakespeare: A Midsommer Night’s Dream. Shakespeare schreef het eerst als boek, waarvan de eerste druk verscheen in 1600. Dit boek (hij schreef het terwijl hij tegelijk ook nog aan het boek Romeo & Julia werkte) werd al snel vertolkt naar een toneelstuk. 

De eerste akkoorden

A Midsommer Night’s Dream is een betoverend verhaal over, zoals de titel al suggereert, een midzomernacht met feeën in een sprookjesachtig bos. De slechts zeventienjarige Mendelssohn componeerde de eerste akkoorden van de muziek voor het toneelstuk nadat hij geïnspireerd was geraakt doordat hij ’s avonds de wind hoorde ruisen door de bomen in de tuin. Toen de componist zesendertig jaar was, werkte hij de muziek nog verder uit voor een nieuwe uitvoering van het toneelstuk. 

Gebruik

Het stuk wordt in de Westerse wereld veel gespeeld op bruiloften, soms ook in combinatie met het stuk ‘Bridal Chorus’ van de opera Lohengrin van Richard Wagner of het stuk ‘Prince of Denmark’s March’ van Jeremiah Clarke. Alle drie de stukken worden vrijwel altijd gebruikt als de bruid opkomt en door het gangpad loopt.

Het eerste bekende voorbeeld dat de Bruiloftsmars van Mendelssohn werd gebruikt tijdens een ‘echte’ bruiloft was in Engeland op 2 juli 1847, ongeveer vijf jaar nadat het stuk was geschreven. Het werd toen op het kerkorgel gespeeld door organist en componist Samuel Reay, die het stuk voor orgel had gearrangeerd. 

Echt bekendheid kreeg het stuk pas toen prinses Victoria van Saksen-Coburg en Gotha (de oudste dochter van koningin Victoria van het Verenigd Koninkrijk), op 25 januari 1858 trouwde met haar prins Frederick William van Pruisen. Mendelssohn kwam ook regelmatig op bezoek bij de Royals in Engeland om voor hen te spelen. Ze hoorden zijn stuk ‘Lied Ohne Worte’ ook zeer graag en zongen vaak stukken van zijn geestelijke werken. De populariteit van Mendelssohn bij de Royals is dan ook heel waarschijnlijk de reden waarom de Bruiloftsmars nog steeds razend populair is.

 

Of jullie nu kiezen om de Bruiloftsmars te draaien op jullie bruiloft, of liever een muziekstuk op maat willen componeren die jullie liefdesverhaal uitdrukt, we wensen jullie heel veel succes met de voorbereidingen!

Liefs,

Bronnen:

Crockett, L. (2008). Wedding Ceremonies for the Historically Inclined (p. 114). Historical Resources Publishing.

NPO Radio 4 (2020, 4 oktober). Topstukken: Mendelssohns A midsummer night’s dream. Geraadpleegd op 20 mei 2023, van https://www.nporadio4.nl/klassiek/topstukken/c09df6c6-ceb9-41be-86f8-8d1154d4d9e6/topstukken-mendelssohns-a-midsummer-night-s-dream

Songfact (z.d.). Wedding March. Geraadpleegd op 20 Mei 2023, van https://www.songfacts.com/facts/felix-mendelssohn/wedding-march

Studwell, W. (1996). The national and religious song reader (p. 755). The Haworth Press.

Tiverton History (2020, 15 mei). Mendelssohn’s Wedding March. Geraadpleegd op 20 Mei 2023, van https://www.tivertonhistory.org.uk/2020/05/mendelssohns-wedding-march.html

Klopt er iets niet aan de tekst? Mail dan naar maarten@trouwcomponist.nl